Joseph Béchonnet (1820-1900)
leefde in Effait, een plaats op de grens van de regio's Basse Auvergne
en Bourbonnais. De van huis uit klompenmaker en houtdraaier groeide uit
tot een van de beste doedelzakbouwers uit de geschiedenis van Frankrijk.
Omstreeks 1850 veranderde hij de gangbare 'Cornemuse du Centre', een mondgeblazen
doedelzak met twee bourdonpijpen, naar zijn eigen inzichten. Hij voegde
een miniscuul 3de octaaf bourdonpijpje aan het instrument toe, en een
blaasbalg. Omdat de doedelzak nu niet meer met de mond werd geblazen hadden
de rieten geen last meer van vocht, hetgeen een uitzonderlijk stabiele
doedelzak tot resultaat had.
Minder zichtbaar, maar wel heel goed hoorbaar, waren zijn modificaties
aan de speelpijp. Door de boring en de plaats en diameters van de vingergaten
te veranderen presteerde hij het om het geluid 'zoeter' te maken zonder
volumeverlies. Ook de bourdonpijpen ontsnapten niet aan zijn aandacht.
De zo ontstane Musette Bechonnet (Musette is Frans voor doedelzak) is
bekend en geliefd vanwege zijn mooi uitgebalanceerde klank, speelcomfort,
stabiliteit en fraaie vormgeving.
Bekende hedendaagse bouwers van de Musette Béchonnet zijn Bernard
Blanc (Frankrijk) en Remy Dubois (België). Nikolaj speelt op een
Dubois. |